Kryssa ljudlöst i Norge

Havila kystruten åker längst med den Norska bergiga kusten.

När man berättar att man har kryssat längs den norska kusten får alla något drömskt i blicken och det suckas av avund. Få upplevelser kan överglänsa den vackra turen mellan Bergen och Kirkenes som Havila Kystruten trafikerar, dessutom både ljudlöst och miljövänligt. Success Magazine checkade in på en oförglömlig resa.

Vi börjar historiskt med själva rutten. Hurtigruten kallas sjövägen längs den norska kusten, som även fick namnge ett välkänt kryssningsbolag, och den vägen har i år 130 år på nacken. Eftersom många lätt blandar ihop de olika namnen och fartygen kan det vara på sin plats att förklara skillnaderna. Hurtigruten är en av de äldsta kryssningsföretagen som fortfarande är i drift och som i många år har transporterat både passagerare och gods längs kusten från Bergen till Kirkenes. Själva rutten är en viktig del av den norska infrastrukturen och fungerar som en livsnerv för många av de mindre samhällena längs kusten. 

Havila Kystruten är ett nyare kryssnings-företag som sjösatte sitt första fartyg 2021. Precis som Hurtigruten transporterar Havila Kystruten passagerare och gods från Bergen till Kirkenes, men den stora skillnaden är att Havila Kystruten har en modernare flotta, erbjuder fler faciliteter och tjänster ombord samt fokuserar på hållbarhet och en mer miljövänlig verksamhet. 

Entreprenör och grundare med hav i blodet

Vi som gillar entreprenörer hittar såklart en sådan historia i sammanhanget också. Bolaget Havila Kystruten grundades 2018 av Per Sævik, en norsk företagsledare som har varit aktiv inom transport- och sjöfartsindustrin i närmare 50 år. Sævik föddes i en kuststad i västra Norge, pappa var fiskare och han följde själv i samma fotspår. Fisket och det rika sillfisket på 1950-talet gav familjen kapital för att bygga fiskeföretaget vidare. 1981 tog Per Sævik steget in i oljebranschen med Sævik Supply. Företaget växte till att bli det näst största offshoreföretaget i Norge innan det köptes av ett amerikanskt bolag. 1997 startade ett nytt kapitel i form av Havila Supply. Namnet är hämtat från Första Moseboken där det står om landet vid Edens trädgård som heter Havila. ”Landet där guldet är gott”. Vid årsskiftet 1997-1998 fick familjen Sæviks ägarbolag namnet Havila, Havila Holding. Det familjeägda investeringsbolaget är moderbolag till ett antal dotterbolag verksamma inom olika branscher. Havila Holding samägs av Per Sævik och hans barn och tillsammans utgör de bolagets styrelse.

Sitt första rederi, Havila Shipping AS, grundade Sævik 2003 med inriktningen offshore supportfartyg. Sedan dess har han expanderat företaget till att inkludera en flotta av fartyg för olika ändamål, som servicetjänster för offshore-industrin och transport av passagerare längs kusten. 2018 får Havila Holding godkännande från transport- och kommunikationsministeriet att trafikera fyra kustlinjer som ska täcka den traditionella sträckan Bergen-Kirkenes. Återigen skapas en ny verksamhet för nytta och funktion. Denna gång genom Havila Kystruten. 

Vi kan tillägga att Per Sævik har varit och är en förespråkare för miljövänlig sjöfart och har gjort det till en prioritet för sitt bolag. Havila Kystruten är ett exempel på detta, där fokus ligger på att ha en mer hållbar verksamhet med mindre utsläpp och användning av förnybara energikällor. Sævik har utsetts till årets företagsledare i Norge flera gånger och hans bidrag till den norska sjöfartsindustrin har blivit uppmärksammad både nationellt och internationellt. 

Kort sammanfattat: Per Sævik är en viktig person inom Havila Kystruten och en ledande entreprenör inom den norska sjöfartssektorn. Hans vision och engagemang har bidragit till att skapa en hållbar och miljövänlig kryssningslinje som erbjuder en unik upplevelse av Norges kustlandskap. Trots att han har fyllt 82 år är han fortfarande yrkesverksam, men det sägs att han tar ledigt på lördagar. Älskar man inte sådana eldsjälar?! 

Norrskensgaranti och hundspann

Man lägger till vid hela 34 hamnar längs kustresan och många ortsbor använder båten så som vi stockholmare kliver på pendeltåget från en stadsdel till en annan. Kryssningspaketet för hela resan från Bergen till Kirkenes och tillbaka igen är på tolv dagar och då ingår även en så kallad norrskensgaranti. Det innebär att man garanteras att få se det beryktade, vackra norrskenet någon gång längs resan från 1 oktober till 31 mars. Ser man inte något norrsken erbjuds man en veckas resa från Bergen till Kirkenes eller tvärtom helt utan kostnad och inklusive alla måltider. Nästan så man vill boka tolv dagar och hoppas på att inte få se norrsken. Så att man får åka igen. 

Vissa av kustremsans hamnar har flygplats, och vi landar i Tromsö där rivstarten äger rum i det lokala Villmarkssentret, 25 minuter från landningsbanan. Tidsschemat är oerhört viktigt blir vi upplysta om och en guide berättar att det är dryga böter för varje minut som fartyget försenas. Det går därför undan när vi kliver ur bussen och in i vinteroverall och kängor för en tur med hundspann. En helt ljuvlig upplevelse, där två passagerare per släde samt ”chaufför” dras av tio ivriga Alaskan Huskies. Vi lär oss att ett antal olika hundtyper via avel har korsats in för att få fram den bästa och mest tåliga slädhunden, och faktum är att Alaskan Huskyn anses vara ett av världens mest uthålliga landdäggdjur. Det går undan och såväl hundar som vi passagerare njuter av färden genom ett snövitt landskap. 

– I den här uppsättningen har vi jämn könsfördelning, fem hanhundar och fem tikar. Det behövs lite smartare hundar i täten så där springer två tikar. I slutet sätter vi musklerna i form av hanar, berättar den kvinnliga guiden och medpassageraren Helene och jag ler utan att kommentera informationen vidare. 

Tromsö Villmarkssenter har 200 Alaskan Husky och när vintern smälter sysslar man med valpträning och hiking. Vi hade gärna stannat mycket längre hos de glada och oväntat sociala hundarna, men fartyget väntar inte.  

Vi checkar in på Havila Capella

Havila Kystruten har skapat en imponerande flotta av moderna fartyg, utrustade med allt som behövs för att garantera en bekväm och säker resa. Man slås av fartygets stora panoramafönster som ger passagerarna en fantastisk utsikt över de dramatiska, närliggande kustlinjerna och de vackra fjordarna längs med rutten. Det doftar nytt och rent. Hytterna är moderna, rymliga och funktionella med allt som krävs för att bo och sova gott under resan. Det känns mer som ett hotellrum än en hytt. 

Båthytt med dubbelsäng, vita lakan och blåa prydnadskuddar.

Det som skiljer Havila Kystruten från andra kryssningslinjer är deras fokus på hållbarhet och miljövänlighet. Bolaget har gjort betydande investeringar i förnybar energi och använder sig av miljövänliga teknologier ombord på fartygen, som bränsleceller och energieffektiva motorer. Havila Kystruten har också en ambition om att bli helt klimatneutrala genom att minska sin klimatpåverkan genom bruk av biogas och i framtiden hydrogen för att vara utsläppsfria. Allt det här får vi veta mer om under vårt besök i maskinrummet, som är både tyst och kliniskt rent, och även i samtal med fartygets kapten Brynjard Ulvöy i fören på båten. 

– Ser ni tumlarna där ute? Det är inte alla som hinner med att fota när de väl dyker upp men ni har tur idag, säger Brynjard och visar runt på sin arbetsplats. Utsikten är bedövande vacker. 

Havila Kystruten erbjuder en mängd olika resvägar längs den norska kusten, från start i söder till Kirkenes i norr. Resenärerna har möjlighet att utforska några av Norges mest spektakulära sevärdheter inklusive Geirangerfjorden, Lofoten och Nordkap. Ombord på fartygen finns en rad olika faciliteter i form av restauranger, barer, spa och fitnesscenter för en bekväm och avkopplande resa. Tre av oss på gruppresan testade fartygets utomhus jacuzzi, som bjöd på kyla och snö i luften men ljuvlig värme i vattnet. Och bastu på det såklart. Vill du ha dans och nattklubb är det här inte båten för dig. Oj så skönt utan, tänker vi som är där. 

Det är många resenärer från Asien och USA på vår tur till Kirkenes. De kreativa amerikanarna har skapat ett koncept som de kallar Knitting Adventure. Unga som gamla, män som kvinnor sitter med stickor och garnnystan och skapar hantverksalster med en utsikt som heter duga. Att locka till sig resenärer vintertid såg man tidigare lite som en utmaning, men intresset för det nordiska klimatet – och inte minst norrskenet – frestar alltfler utländska turister. Utbudet av utflykter är stort och vi hinner prova tre av dessa. 

Två fåtöljer med fotpall riktade mot utsikten från båten mot bergen.

Kungskrabba från nät till fat

Kungskrabba har man haft förmånen att smaka några gånger. Men inte direkt från nät till tallrik. Den lyxen fick vi uppleva vid ett fiskeläger i Honningsvåg, huvudorten i Nordkap, där just kungskrabban spelar huvudrollen. Vår guide berättar med inlevelse om krabbans liv och leverne och plockar upp ett djur ur nätet vid bryggan. Jättestor tycker vi alla på plats, men de riktigt stora kan bli närmare två meter mellan klorna lär vi oss. Det känns lite oetiskt att hålla krabban i dess armar och låta den stackaren fotograferas ur alla vinklar innan den avrättas med en kniv. Allt enligt konstens alla regler, men ändå. 

– Det kan tyckas makabert men samtidigt viktigt att få folk att förstå hur det fungerar. Att fiska krabba är ett yrke och fångsten är mat. Krabbköttets ursprung är varken restaurangköket eller konservburken, förklarar guiden Yves. 

Vi avrundar vår utflykt som sig bör – med krabblunch. Ät så mycket du orkar är temat och kungskrabbans kött äts enligt tradition på vitt bröd med majonnäs och citron. Vin – eller annan valfri dryck – är pricken över i på en utsökt, lyxig lunch och en fascinerande utflykt. 

På tal om mat. Du äter väldigt gott ombord på Havila Capella. All mat är av hög kvalitet med en stark inriktning på lokala råvaror och traditionella norska recept. När du köper ett kryssningspaket ingår frukost, lunch och middag. Menyn varierar beroende på säsong och vilken rutt du reser på, men maten som serveras är alltid färsk och lokal. Man försöker att använda sig av råvaror från platserna och producenterna längs rutten. Som de själva säger ”vi erbjuder smaken av Norge”. 

”Att äta innebär mer än att bara bli mätt. En resa med Havila Kystruten ger dig smaken av Norge, smaker som speglar den karga, kalla och rena naturen. Detta skapar minnen som du smakar på långt efter att du kommit hem.”

Tallrik på svart bordsskiva med en skaldjurssoppa.

Du får en ny meny var tredje dag under resan, vilket gör det möjligt att prova något nytt vid varje måltid. Samtidigt serveras fasta rätter så att man kan behålla några av sina favoriter under hela kryssningen. Så lite svinn som möjligt är ett motto på båten. De klassiska bufféerna som så ofta serveras ombord på kryssningsfartyg hittar du inte på Havila Kystruten. Frukosten till exempel beställer du själv enligt önskemål från en meny. Allt från kaffe, gröt, omelett och färskpressad juice till toast med valfritt pålägg. Segt och omständligt tänker ni? Det tänkte flera av oss också, men det var både snabbt och smidigt med några få missar. Färskt, gott och vällagat är en rättvis sammanfattning. 

Skoter, vågor och plusbetyg

Sista dagen, eller snarare kvällen, åker vi buss till Kjollefjord. Där står en lång rad av snöskotrar och väntar på oss, efter ett snabbt och effektivt klädbyte där mått och storlekar är förbeställda. Att kalla platsen för vår utflykt ”middle of nowhere” är ingen underdrift. Det snöar i sidled och vi får instruktioner om att lydigt följa varandra på led. Det enda vi ser är pinnarna som markerar leden och skoterlysena framför oss. Mäktigt. Och lite, lite läskigt. Inte för att det går fort, men det är spårigt och bara vitt, vitt, vitt. När vi har kört i närmare en timme stannar vi till och blickar ut över ett upplyst Mehamn, den nordligaste orten på Europas fastland. Ovanför oss kan man skönja norrskenet och det känns på riktigt som att sitta mitt i ett vykort. Löjligt vackert. 

Nu skulle här ha kommit en kortare recension av slutkvällens middag i Hildring Fine Dining, men det satte båtens gungningar stopp för. Vid mitt bord försvann fyra av sex journalister innan förrätten hann komma på bordet. Själv låg jag raklång på sängen, orörlig, fram till två på natten då jag till slut fick av mig kostym och klackskor. Ett hett tips är att ta med sig och kanske förekomma med sjösjukepiller. Men maten var utsökt fick vi återberättat dagen efter. 

Vi åkte med Havila Kystrutens första fartyg Capella, som gjorde sin premiärtur 2021, och i maj 2022 sjösattes även Havila Castor för trafik längs den norska kustremsan. Ytterligare två fartyg är på gång och efter 48 intensiva timmar blir man sugen på mer. Mer Norge och mycket mer kryssning.  

Föregående
Föregående

Service i blodet

Nästa
Nästa

Från frimärke till flaska