På kryss med alla sinnen

Det här med kryssning är något som tilltalar oss svenskar. Vi gillar att semestra ombord på en båt, gärna med extra allt, även om det bara är ett dygn eller två. Vi testade det nya frakt- och passagerarfartyget Finnsirius kort efter jungfrufärden och hann få några ord med Dan Grönvall, Executive Chef, som har varit med och hämtat hem två systrar från Kina.

Text: Marie Arpnäs / Foto: tobias ivarsson



Vikliver ombord i Kapellskär en regnig vardagskväll i november. Det är inte många privatresenärer på Finnsirius just den här avgången, vilket känns ovant till en början. Skönt och avslappnat efter ett tag. Det ska visa sig att antalet passagerare på rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal mellan Sverige, Åland och Finland ökade med 60 procent under dess två första månader i drift jämfört med samma period året innan, så vi prickade in en av de lugnare turerna,

Finnsirius introducerades för omvärlden den 15 september 2023. De nya frakt- och passagerarfartygen är en integrerad del av Finnlines strategi att erbjuda uppgraderade tjänster på rutten, med fokus på både fraktkunder och passagerare. Det andra fartyget i Superstar-klassen, Finncanopus, kommer att ansluta sig till Finnsirius på samma rutt i början av 2024.

– Välkomna ombord! Vi kommer att visa er runt på hela fartyget och har ni frågor om maten är det mig ni ska prata med, säger Dan Grönvall, Executive Chef på Finnsirius men från och med 2024 tar han den titeln med sig på Finncanopus.

De två systerfartygen Finnsirius och Finncanopus är de största ropax-fartygen i Finnlines flotta. Båda har 5 200 lastmeter för frakt och har certifierats att rymma 1 100 passagerare. De nya fartygen främjar övergången till hybridfartyg och möjliggör leveransen av mer effektiva och hållbara sjötransporter. Vi lär oss också att man månar mycket om Åland och den åländska besöksnäringen med hjälp av pålitliga och bekväma transportlösningar.


Kulinarisk njutning ombord

Interiören är otroligt snygg och fräsch. Man har satsat på det nordiska med mycket trä och lugna färger. Ljusinsläppet får man på köpet. Tanken är att passagerarna ska kunna njuta av resan med alla sinnen, inte minst smakerna ska få sitt i de sju restaurangerna och barerna. Vi hann prova flera av dem och kan intyga att Dan och alla andra verkligen har lyckats med både mat och dryck.

Den finske kocken, krögaren och tv-personligheten Henri Alén har varit med och designat menyer för Fisherman’s Bistro, Barrel Bay och Mickes À la carte-restauranger.

– Skeppsrestaurangerna har ett gemensamt tema som går ut på att inte kompromissa med olika koncept. Vi serverar smakrika godsaker från skärgården och matupplevelser med internationell touch. Vi jobbar hårt för att bjuda på mat som är en kulinarisk njutning, inte bara för att äta sig mätt, säger Dan Grönvall under vår rundtur.

Att konferera och jobba ombord skulle jag personligen inte ha något emot alls på de här nya fartygen. Luftiga ytor, vacker skärgård och utmärkta arbetsplatser samt inte minst – uttag för datorer och laddare vid i princip alla sittytor. Vi kollar in de bättre hytterna, där en hotellsvit kan slänga sig i väggen gällande utsikten, nyttjar bubbelpoolen på däck och njuter av härligt spa utan trängsel. Spa med egen bar dessutom, gym och yogarum. Shoppar i taxfree-butiken gör vi också, som sig bör när man kryssar.



Tyfon kryddar hemfärden

När vi träffar Dan berättar han att han i princip varit med Finnsirius ”sedan födseln” och även hämtat hem båten från Kina. Nästa gång vi vill komplettera vårt möte med några frågor befinner han sig ombord på Finncanopus i Indiska Oceanen, vilket såklart väcker nyfikenhet.

Vad skiljer det här andra fartyget från det första?

– Finncanopus är Finnsirius identiska systerskap. Båda fartygen ska trafikera Nådendal-Långnäs-Kapellskär-linjen. Finnsirius avgår på förmiddagen från Nådendal och Finncanopus kommer att avgå på därifrån på kvällen från och med februari 2024. Liksom förra gången hämtar vi själva hem båten från Kina.

Hur lång tid tar hemresan från hamn till hamn?

– Den tar betydligt längre tid än vad vi hade planerat på grund av problemen på Röda Havet. Vår resa började i Weihai i Kina den 18 december 2023 och den beräknade ankomsten till Nådendal är den 10 februari i år. Snabbt räknat tar vår resa cirka 54 dagar. Vi bloggar om både den här och förra fartygsresan på Finnlines hemsida, för den som är intresserad.

Visst hamnade ni i en tyfon när ni hämtade Finnsirius?

– Det stämmer. Med Sirius hade vi två stora stormar på resan till Finland. Den första råkade vi ut för vid Östkinesiska havet i början av resan – Doksurityfonen. Superstarfartygen är stora och sjövärdiga så vi hade inga större problem när vi passerade tyfonen. Visst gungade vi åt alla håll, men det blev ingen nämnvärd skada på båten då vi hade surrat fast allt som kunde röra på sig när båten gungar.

– Andra stormen var vid Röda Havet och än en gång gungade vi åt alla håll. Vissa tål rörelserna bättre än andra har vi lärt oss. Vi hade några nybörjare som sjömän och de hade det lite tungt när båten gungade. Själv måste jag säga att jag njuter av att havet visar sin styrka. Man känner sig väldigt liten, i synnerhet på de stora haven.



Med båtar i blodet

Själv drar jag mig till minnes förra årets kryssning med Havila Kystruten och hur mer än halva gänget vid middagsbordet hastigt fick tacka för sig innan förrätten var serverad. På grund av gungningar, milt uttryckt.

I och med det nya fartyget – var och vad blir din roll framöver?

– Jag stannar på Finncanopus som Executive Chef, kökschef, och har ansvaret för all mat på båten. Det innebär bland annat att beställa från leverantörer, se till att rätt mat går ut från restaurangerna, minimera matavfall och se till att allting fungerar i köket – både personal och maskiner.

Dan började arbeta på Finnlines i juni 2006 och var med och hämtade hem Finnstar från italienska Castellamare, där hon byggdes. Innan dess arbetade han både på Viking Line och Silja Line.

– Min karriär på sjön inleddes sensommaren 1995 och det första fartyget jag jobbade på var Viking Cinderella när hon seglade mellan Helsingfors och Tallinn.

Vad är charmen med de stora kryssningsfartygen?

– Nu när jag har jobbat cirka 28 år på sjön måste jag tänka efter för att svara på den frågan, säger Dan och skrattar.  Det är skönt att man får jobba hårt i två, tre veckor och sedan vara ledig lika länge. I och med de nya fartygen är den största charmen att resenärerna får njuta av maten som jag har varit med och planerat. Bra feedback är trevligt och en del av charmen är också att omge sig av ett bra gäng i köket som man kan lita på. I alla väder.



Oförglömliga resor

Åker du båt på semestern också eller vill du vara på land då?

– Jag trivs bäst på land när jag är ledig. Jag åker ganska lite båt på semestern, det är mest om mina pojkar vill åka på kryssning till Stockholm, Åland, Tallin, Visby eller Riga. Kanske att jag någon dag i framtiden kommer att åka med nån lyxkryssare på Medelhavet eller i Karibien.

Blir du aldrig sjösjuk?

– Sjösjuk har jag inte blivit på många år, jag kommer inte ens ihåg när eller om jag skulle ha blivit det. Inte ens när vi hämtade Finnsirius från Kina med de två nämnda stormarna längs färden mådde jag dåligt.

Ditt bästa minne till havs?

– Jag måste säga första åsynen av Finnsirius. Jag hade varit med i projektet i två år innan vi flög till Kina och hämtade hem Sirius. De båda resorna med Finnsirius och Finncanopus från Kina till Finland kommer att stanna i minnet för alltid. Det har varit fina äventyr. Känslan av att ha varit med i hela projektet, planerat nya matkoncept med ett litet team och att få arbeta med många fina människor som har varit med från start. En märkvärdig boost i en kocks liv, säger Dan och ler.

Man vill ju inte fråga om ett värsta minne men kan ändå inte låta bli.

– Svårt att säga. I love the ocean!

Finncanopus avslutar Finnlines nuvarande nybyggnadsprogram. Vill man njuta av en skön och god ”seacation” på ett miljövänligt fartyg som tar dig snabbast till Åland och Finland finns från och med februari i år två snygga systrar att välja på.

Föregående
Föregående

Flygbränsle i blodet

Nästa
Nästa

Hundens bästa vän