Flygbränsle i blodet

Vi gillar platser där man gärna läser tidning. Det är en av anledningarna till att vi samarbetar med den personliga hotellkedjan. Vi gillar även destinationer i största allmänhet – och flygresor i synnerhet. Därför möter vi Fredrik Matseng, Operativ Chef på BRA, som visar sig vara en riktig eldsjäl när det kommer till flygplan.

Text: Marie Arpnäs /// FOTO: Hanna Wictorson



BRA, eller Braathens Regional Airlines om man ska vara korrekt, är ett svenskt flygbolag med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Man ligger i framkant vad gäller biobränsle och fossilfritt flyg och var 2009 det första passagerarflygbolaget att miljöcertifieras. Nio år senare kunde BRA erbjuda alla flygresenärer att boka flygbiljetter med 100 procent bioflygbränsle och 2022 genomförde man världens första flygning med 100 procent biobränsle i båda tankarna. Om vi ska prata bränsle. Annars kan vi alltid konstatera att BRA är Sveriges idag största inrikesflygbolag sett till antal flyglinjer.

Vi skulle kunna fördjupa oss ännu mer i rena flygtermer och siffror, men som vanligt tycker Success Magazine att människor är mycket roligare. När det visar sig bli ett personligt möte också, med flera gemensamma nämnare, är världen så där häftigt liten som den ofta visar sig vara.

– Du frågade hur det går för oss, och vi är som så många andra i en utmanande bransch. Men vi kämpar på och det börjar se lite ljusare ut. Den svenska kronan har ju varit lite stökig och det påverkar mycket kring flygandet, inte bara resenärerna. 40 öre blir snabbt 70 miljoner på nedersta raden på papperet på ett år, säger Fredrik Matseng, Chief Operations och Accountable Manager.


Pojkdrömmen som blev sann

Fredriks roll på BRA kan kort sammanfattat beskrivas som en nyckelposition som kräver omfattande kunskap inom flygbranschen, starkt ledarskap och förmågan att navigera genom många komplexa regler och föreskrifter. Han är operativ chef för Braathens Regional Airlines, som är Sveriges ledande regionala flygbolag med Stockholm Bromma Airport som huvudnav samt för Braathens International Airways som riktat in sig på charter.

Vi förstår att man har ”ett visst flyg-
intresse” varvat med en massa erfarenhet om man har den position som Fredrik har. Men vi tycker om historier som börjar från början. Med människan bakom jobbkostymen.

– Jag är flygtekniker i grunden och kom till BRA i november 2020. Det var pandemi och bolaget hade gått från 1400 anställda till 22. Det var nästan ingen verksamhet i luften då men det behövdes en teknisk chef och jag hade precis sålt ett bolag där jag varit vice vd innan. Det kändes lite som en kul grej att bygga upp det tekniska på BRA.

Fredrik ansvarade för luftvärdigheten och 2021 fick han frågan om han ville bli operativ chef, vilket han svarade ja på och sedan har det som han säger rullat på.

– I mitten av maj 2021 gjorde vi en återstart och 2022 gick vi från de 22 anställda till 300 på två, tre månader. En rätt extrem tillväxt som nu landat i cirka 650 anställda i en god mix av ny och gammal personal från innan pandemin.

Intresset för flygplan började långt innan BRA.

– Jag vet egentligen inte vad mitt intresse kommer från. Vi har inga vingar i släkten men jag minns att jag som liten grabb var med pappa på en flygplats på någon grekisk ö och sa att jag ville bli flygtekniker.

– När jag långt senare började utbilda mig till just det, flygtekníker, fick jag göra mitt första stora prov på ett flygplan. Det skulle visa sig att exakt det flygplan som jag satt på med pappa var det plan jag gjorde provet på! Något jag upptäckte långt senare via några semesterbilder. Vad är oddsen för det? säger Fredrik och skrattar.



Frilansare i Europa

Vi fortsätter på den banan och pratar märkliga sammanträffanden. Den utbildning Fredrik pratar om är Flygteknikprogrammet på Skavsta Flygplats i Nyköping. Där han gick samma år som jag jobbade som resesäljare på nämnda flygplats. Vad är oddsen för det?

– Haha, så otroligt roligt. Då vet vi båda att det bästa som hände där ute på den tiden var luncherna hos Boris! (Lokal krögarprofil i Nyköping; reds anm.)

Efter utbildningen blev Fredrik kvar i Nyköping. Det var tidigt nittiotal och svårt att få jobb, så det skapades lite andra möjligheter som inte hade med flyget att göra.

– Jag tyckte bilar var kul också och hade upptäckt Rolands Bil nere i hamnkvarteren som hade en lokal ledig. Där startade jag bilstereobutik och verkstad, som jag som 21-åring drev i ungefär två år. Jag trivdes bra, men ville gärna tillbaka till flyget så jag sålde företaget till en bekant, som än idag driver verksamheten vidare.

Volvo Aero blev den första arbetsgivaren med fokus på flyg. Fredrik jobbade som motorprovare/-tekniker och därefter följde några år på Arlanda hos bland annat flygbolaget Premiair, tidigare Scanair.

– Jag var en kortare period på SAS också, men tyckte att det jobbet var lite för institutionellt. Man gör och fokuserar på en sak. Jag tycker mer om att se en helhet och göra ”allt”, så jag började frilansa i Europa. Svenskar var åtråvärda på marknaden och jag fick utföra i princip allt på planen, precis som jag önskade.

– Det blev mycket jobb utanför Sveriges gränser där ett tag. Ett år i Tyskland,
Danmark och Tyskland igen då jag hoppade in och jobbade för Ryanair. Jag gick från aktiv flygtekniker till att ansvara för underhållet av Ryanairs nätverk och var regionsansvarig för Italien, Tyskland och Skandinavien.



Decennium på TUI

Fredrik hann även vara med och starta upp en flygbas i Girona, Spanien, och detsamma i Bergamo, Italien. ”Jag har varit lite överallt”, som han säger.

– Jag kom tillbaka till Sverige och Arlanda igen som ansvarig för det tekniska underhållet på TUIfly Nordic, dåvarande Fritidsresor. Efter fem år kände jag att jag var klar med flygplansunderhåll och hade upptäckt hur fantastiskt roligt det var att leda, driva och coacha större avdelningar. Det blev ett antal andra roller inom Operations & Airport Procurement på TUI Aviation, som bestod av sju bolag, och ansvarade bland annat för upphandling av alla rutter och handling.

2018 hade Fredrik varit nästan tio år på TUI, och som han säger själv gjort nästan allt inom flyget – utom att ratta flygplanen. Lusten och drivet att coacha och förändra hade vuxit med åren, vilket ledde till ett kortare karriärsbyte.

– En kamrat drev ett bolag som utvecklade mjukvaror till flygbranschen, Aviolinx, och jag klev in och hjälpte dem att ta nästa steg, att växa. Jag var operativ chef och vice vd och när jag gjort det jag skulle avpolletterade jag mig själv och mitt uppdrag. I februari 2020, precis innan pandemin, sålde vi bolaget.

– Jag hade ju sagt att jag skulle lämna flyget 2018, men det blev ett kort avsked. I november 2020 började jag här på BRA. med viss oro för att jag skulle ha tappat det tekniska, men det var bara roligt att vara tillbaka till rötterna. Det blev bara ett år som teknisk chef, men jag är fortfarande högst ansvarig för det tekniska inom bolaget gentemot myndigheterna.

De här eldsjälarna som brinner för det de gör. Vi gillar dem. Och man kan inte låta bli att undra vad det är som håller kvar Fredrik i flygets värld. Från pojkdrömmarna på den grekiska flygplatsen till idag. Med endast ett par korta avstickare yrkesmässigt.

– Flyget är som ett gift! Det är en otroligt föränderlig bransch med stor bredd. Miljön är internationell och innehåller så många olika typer av människor. Mixen av allt är kittlande och jag skulle vilja säga att har man en gång kommit in i den här världen – då vill man gärna stanna.

Föregående
Föregående

Vilnius – en pärla till granne

Nästa
Nästa

På kryss med alla sinnen