Det urbana möter naturen 

Elin Ahlström står på Scandics takbar, hon har kastanjefärgat hår och svart kostym.

Downtown Camper by Scandic är signaturhotellet i centrala Stockholm som har lyckats med konststycket att förena urban betong med natur och äventyr. Vi möter Elin Ahlström, hotellets Brand & Marketing Manager, i den imponerande takbaren på elfte våningen. 

Det är inte övertydligt att Downtown Camper vid Brunkebergstorg är ett Scandichotell. Kedjans signaturhotell marknadsförs under eget namn med tillägget ”by Scandic” och präglas av sin egen unika historia, innehåll, karaktär och skräddarsydda kunderbjudanden. Hotellen är utformade som tydliga sociala träffpunkter med en ambition av att vara en lika naturlig mötesplats för långväga resenärer som för stockholmare. 

– Det har utvecklats allt mer det här med signaturhotell, säger Elin Ahlström, Brand & Marketing Manager på Downtown Camper. Här i centrala Stockholm började vi med Grand Central, som inte längre är ett signaturhotell, Haymarket vid Hötorget och så vi då. Grand Central by Scandics inriktning var kultur medan Haymarket förknippas med champagne och tjugotal. Vi står för en fot i naturen och en i den urbana staden. 

Elin betonar just kombinationen av urbant och natur som är viktiga ledord för DC (som många av oss 08:or kallar hotellet). Det ska kännas som att det är här man vill slå ner sina bopålar, om inte för gott så åtminstone när man befinner sig i Stockholm city. 

– Med tanke på att området här kring Brunkebergstorg består mest av betong och asfalt utgör hotellets insida en skön kontrast och frizon med allt grönt. Här inne ska man kunna andas ut, utforska, skapa möten och samtidigt känna puls. Vi har jobbat med fyra värdeord redan från start och de är Urban, Nature, Togetherness och Explore. Hållbarhet är också viktigt för oss och alla dessa värderingar återspeglar sig i den dagliga driften likväl som i materialvalen. 

Takvåning med loungemöbler, dämpad belysning och en rund eldstad.

Retreat i The Nest

Vi sitter i The Nest högst upp i byggnaden. Här hittar du takbar med utsikt över takåsarna, men även själslig och kroppslig retreat i utomhuspoolen, bastun eller upplevelseduscharna. 

– Vi erbjuder något unikt här som inte alla har upptäckt än. Du kan komma hit och delta i yogaklasser tre gånger i veckan och varje onsdag har vi löpgrupper med frukost – allt utan kostnad. Bor du i Stockholm eller på hotellet kan du alltså, i mån av plats, komma hit och röra på dig eller bara slappna av. Det finns ännu fler aktiviter att upptäcka hos oss. 

Man möter ett gäng uppställda cyklar och skateboards redan i hotellets entré och i taken hänger kajaker. Inte som prydnad utan för gästernas – eller stockholmarnas – behov av en urban och aktiv vistelse. Man vill uppmuntra besökaren att utforska både staden och sig själv. 

– Det är egentligen bara två aktiviteter som du betalar extra för och det är wellness-paketen och den helt nya satsningen Camper Dinner. Det är lite som Chefs Table där upp till 14 personer kan mötas över en middag och där en kock per tillfälle komponerar en egen meny och lagar rätter från sina respektive hemländer. En otrolig upplevelse som fått väldigt positiv respons. 

Elin började sin hotellkarriär som servitris i ung ålder. Hon hade senare en deltidstjänst i receptionen på Scandic i Södertälje men klev över till skolbänken och byggde på de praktiska kunskaperna med kommunikationsstudier, varvat med jobb. I gymnasiet hade hon läst journalistik så lusten att kommunicera följde med i karriären. 

– Jag har alltid velat bli journalist och började utforska vad som är närmast journalistiken, med där det också finns chans till en tryggare anställning. Frilansjobb har aldrig varit något för mig, säger Elin. Och jag förstår precis vad hon menar. 

– Jag var en ung tjej med många kreativa idéer. Jag var med och startade upp Beleco, som är en hyrtjänst för kontorsmöbler, men slutade efter mindre än ett år. Jag tog examen och ville jobba med marknadsföring på hotell, så då var jag med och startade upp Scandic Grand Central innan jag kom till Sheraton här i Stockholm. 

Utomhuspool på taknivå med utsikt över Stockholm.

Från hotell till tåg och tillbaka igen

Det var ett mer traditionellt kommunikationsarbete på Sheraton och Elin ville jobba med digital marknadsföring och kommunikation så hon bytte från hotell till tåg och MTRX. 

– Det var ett otroligt roligt jobb och vi hade ”hur kan vi utmana SJ” som vår målbild. När jag började hette vi MTR Express och det kändes som ett ungt, fräsch bolag som genomgick en rebranding-resa. Vi ändrade namnet till MTRX, skapade ny logga, nytt typsnitt, och gjorde om allt – både tåg och kontor. Pontus Frithiof stod för maten på tåget och allt andades hög kvalitet. 

– Jag var där i ungefär tre år och på slutet handlade det mer om att förvalta det vi skapat. Då satt jag på huvudkontoret och jobbade med Corporate Communications. Egentligen jobbade vi inte med tåg utan var mer som ett resebolag. Från det gick jag vidare till Klarna, som var något helt annat. 

Elin var Senior Communications Specialist på Klarna och jobbade med proaktiv kommunikation och datadriven PR. Hon analyserade köpmönster och människors shoppingvanor. Ett vad hon beskriver som ”jätteroligt uppdrag med högt i tak” där hon fick möjlighet att vässa sina kunskaper. 

– Trots att jag trivdes på Klarna längtade jag tillbaka till hotellvärlden. Har man en gång jobbat på hotell vill man helt enkelt tillbaka. Det är många med mig som säger samma sak. Och jag var speciellt intresserad av det här hotellet. 

Elin började på Downtown Camper i augusti förra året och lyfter alla kontaktytor som en bidragande orsak att söka sig tillbaka till en miljö som hon lärt sig att älska. 

– Man får sätta på sig många olika hattar i det här jobbet och det kan handla om att ena dagen döpa desserter i caféet och dagen därpå hålla utbildningar och arbeta med långsiktiga strategier. 

Inte bara ett hotell

Interna utbildningar är viktiga enligt Elin. Personalen är gästernas brand ambassadors och med 250 medarbetare händer det mycket och det är en hel del att ha koll på. 

– Nu är vi inte ett nytt hotell längre och efter fem år börjar det svåra jobbet. Att upprätthålla det goda rykte som vi har fått. Under pandemin hade vi väldigt låg beläggning så nu handlar det om en relaunch med mycket ny personal där det gäller att jobba med samma målbilder och motton. 

– Många kommer från krogbranschen och de flesta söker sig hit för att det är Downtown Camper. Inte för att det ”bara är ett hotell”. 

Den generösa aktivitetskalendern som erbjuder bland annat löpning med frukost, skateboard och yogaklasser med meriterade instruktörer – helt kostnadsfritt – är något som Elin och hennes kollegor är väldigt stolta över. Dessutom är DC det enda hotellet i kedjan som jobbar på det sättet. 

– Nu går jag snart på mammaledighet men det kommer att hända mycket kul här på hotellet även utan mig, säger Elin och ler. The Nest där vi sitter, med sin unika utsikt över stadens takåsar och Cosmopolitan-känsla, ska vi jobba ännu mer kring framöver. Och de roliga samarbeten som vi skapat själva på vårt hotell är tänkta att utvecklas och utökas. 

Sitter man i en takbar och pratar framtid och utveckling känns uttrycket ”sky is the limit” välvalt. Det genomsyrar hela arbetet på och kring Downtown Camper by Scandic. Där det urbana möter naturen.

Föregående
Föregående

Bella Porcile Naturbegåvning i baren

Nästa
Nästa

Service i blodet