Iskallt samarbete på flaska

Man gillar när en passion i livet ersätts av en annan. Människor som brunnit starkt för något tappar sällan glöden och vi är särskilt nyfikna på ett par före detta hockeyproffs som gått från is till vin. Under namnet Vinklubban.

TEXT: Marie Arpnäs /// foto: Ingager, Niklas Lindman



Det är ingen nackdel att ha varit hockeymorsa i 15 år och ännu längre ha skrivit allehanda texter om vin när man tar kontakt med en av de båda skaparna av Vinklubban, Douglas Murray. Han har drygt 500 NHL-matcher samt OS och VM på sitt idrotts-cv och den karriären tog fart på Stora Mossens Idrottsplats i Bromma, Stockholm. Sedan blev det väldigt många ishallar efter det.

Rätta mig om jag har fel, men det känns inte som en självklar koppling det här med hockey och bra vin.

– Haha, jag fattar vad du menar, men faktum är att många av spelarna jag känner gillar finare viner. Amerikanarna köper gärna något dyrt från Napa Valley, men rent allmänt kanske kunskaperna om druvor och terroir inte är så omfattande.

Douglas berättar om en uppväxt i en familj med smak för det goda i livet.

– När jag var ung reste familjen mycket och på den tiden gjorde vi inte som så många andra och gick på museum och annat turistigt. Vi gick på olika krogar istället, då mat och middagar alltid varit en stor sak för oss.

Den yngre Douglas kom att hamna i USA och Cornell University. Delar av utbildningen hade affärsinriktningen hotell och restaurang, vilket tilltalade svensken som varvade studier med hockey. Säsongen 2005/06 debuterade han i NHL och San José Sharks. Väl värt att nämna.

– Jag har alltid gillat business och hospitality och när det 2002 stod vinhistoria och vinprovning på schemat blev det starten in i vinets värld för mig. Jag kände direkt att ”oj, vilket intressant ämne” och ville lära mig mer.

Hobbyn blev business

– Vin har funnits som ett hobbyintresse sedan lång tid tillbaka och jag har samlat och provat en del. Ofta i goda vänners lag och hobbyn växte till ett genuint intresse. För tre, fyra år sedan fick jag chansen att investera i en ny vinimport, Global Wines & Spirits Sweden, och det började väldigt bra.

– Efter ett tag gick det tyngre, bland annat beroende på en dålig container från Italien, vilket gjorde att vi tappade vår listning på Systembolaget. Då var det bara att kavla upp ärmarna och hitta lösningar på problemen. Jag började dyka upp kontoret och engagerade mig alltmer i arbetet kring vinerna, samtidigt som jag pluggade till sommelier.

Vi börjar se en röd tråd i Douglas liv
– att göra flera saker samtidigt och dessutom göra dessa bra. När vi har vårt snack är han omgiven av sina tre barn och väntar samtidigt på en leverans. Att multitasking skulle vara en kvinnlig merit är (i det här fallet) en myt.

– Att lära mig mer om vin kändes som en självklarhet med det jobb jag har. Det är en kvalitetsstämpel både för mig och företaget att det även finns kunskaper bakom ett genuint intresse.

– Jag tycker verkligen om vin, men det är inte detsamma som att veta vad ett välstrukturerat vin är eller kunna utvärdera hur bra det är. Jag märker ju att jag har en otrolig användning av allt jag har lärt mig. Och ständigt lär mig.

NHL och vin förenar

Den där passionen, den behöver Douglas inte intyga att han har. Det hör man. Att plugga vidare och få ännu mer lärdomar om vin vore enligt honom själv ett drömscenario.

– Man blir ju aldrig klar, aldrig fullärd, men heller aldrig uttråkad. Däremot måste jag kanske vänta några småbarnsår innan jag gasar vidare i skolbänken, säger Douglas och skrattar.

Nu har vi pratat om Global Wines & Spirits men det är egentligen Vinklubban som väckt vårt intresse. Det företag som Douglas skapat och driver ihop med NHL-kompisen Viktor Stålberg, som bland annat spelat i Toronto Maple Leafs och Chicago Blackhawks.

– Vi träffades lite under NHL-tiden och senare på ett hockeyevent. Jag fick då veta att Viktor gick samma sommelierutbildning som jag, fast i Göteborg, och jag frågade om han var intresserad av att hjälpa mig – med typ allt.

– Det ville han och vi beslutade oss för att köra ett 50/50-ägarskap. Vi kör även on-trade försäljning, private labels – som Parneviks vin – och Björn Frantzén Global Wine Team.


Klubb för vinvänner

Men åter till Vinklubban, som de så fyndigt döpt sitt företag till och är märkbart stolta över. Med ett aldrig sinande intresse och ett brett nätverk i vinvärlden erbjuder Douglas och Viktor sina medlemmar en noggrant utvald låda med tolv flaskor, fyra olika viner, direkt hem till dörren, en gång per kvartal. Säsongsanpassad.

– Du får inte bara en låda med vin utan dessutom exklusiv information om varje sort, deras ursprung, smakprofiler och matparningstips. Vi erbjuder tillgång till unika vinprovningar, resor, och limiterade lanseringar och jobbar bara med viner som inte finns på Systembolaget.

Ni har ett maxtak på 300 medlemmar i Vinklubban. Måste man vara duktig på vin för att bli medlem?

– Verkligen inte. Alla som är intresserade får vara med så länge vi har plats. Vi har ingen direkt marknadsföring utan använder mest våra sociala medier och word of mouth.

Vi pratar lite om ännu ett ben i företaget som mer än allt annat är ett vad Douglas kallar ”passionsprojekt”. Det är en privat vinklubb som är tillgänglig 24/7, men den får vi anledning att återkomma till i kommande nummer.

 
Nästa
Nästa

Mycket mer än kock