Med tiden som yrke

Alla entreprenörer vi mött genom åren har mycket gemensamt, men minst lika mycket som skiljer dem åt. De brinner alltid för något, vad och varför varierar. En man som ägnat sitt liv åt klockor heter Olof Larsson och äger butikskedjan Nymans Ur 1851.

TEXT: Marie Arpnäs /// foto: Gustaf Waesterberg
Grooming och styling: Shada Gharib /// Plats: Villa Dagmar, Stockholm



Det är de där lite nördiga personerna som är de häftigaste. De som har ett intresse som har format ett liv och en karriär, precis som i Olof Larssons fall. Han mer eller mindre föddes in i klockbranschen, då pappa Göran först var kringresande klockförsäljare och senare tog föräldrarna över Nymans Ur-butiken i Västerås. Det blev med tiden flera butiker i staden, som var nästan lika mycket hem som hemmet.

– Jag var väl i femårsåldern när jag började hjälpa till i butiken och fick godis som lön, säger Olof och ler. Min första klocka fick jag lagom till skolstarten och det var en Atlantic. Den glömmer jag aldrig.

– Urmakarnas arbete fascinerade mig, liksom hela hantverket och klockmekaniken. Jag satt ofta bredvid när de jobbade och lärde mig mycket av det. Jag minns att jag plockade isär en väckarklocka för att se hur den fungerade och monterade sedan ihop den igen.

Det blev som det ofta blir i en företagarfamilj, att man följer i föräldrarnas spår och Olof är inget undantag. Däremot blev det inget långvarigt samarbete bland klockorna i Västerås.

– Trots att min pappa var den bästa urhandlaren och de båda har gjort ett otroligt arbete med sina butiker är det inte helt lätt att jobba med familjen. Så jag drog till Australien och Perth och fick jobb i en klockbutik där jag sålde Rolex-klockor.

– Jag var 18 år och inte jättebra på engelska. Tillsammans med en annan kille hyrde jag ett hus, jobbade, körde bil på fel sida av vägen och kastades raskt in i vuxenlivet. 


Rolex blev en karriär

När Olof var tillbaka i Sverige igen fick han jobb som ”semesteravbytare” i klockbutiker på flera håll i landet.

– Jag var ju lite av ett proffs på klockor och det funkade bra för alla parter att jag löste av den personal som gick på semester. Dessutom träffade jag mycket folk och fick bra kontakter, bland annat representanter från Rolex som ordnade jobb åt mig i Genève.

– Fatta den känslan, att som 20-åring få jobba på Rolex enda butik i Schweiz! Det var så exklusivt och magiskt och jag kände mig som kusinen från landet, säger Olof och skrattar.

Olof kom hem igen, ännu en internationell och häftig erfarenhet rikare, och upplevde Västerås som trängre än tidigare. Han ställde in siktet på Stockholm och den butik som familjen köpt, Krons – dåvarande Krons Ur – i PK-huset på Hamngatan. Det var där och då som karriären tog fart.

– Butiken var för liten så jag såg till att bygga ut den och dubblade omsättningen. Alla pengar in placerades i företaget och vi hade råd att växa. Jag minns ännu den där känslan, hur det brann i kroppen av iver och ambitioner. Jag jobbade, jobbade, jobbade och älskade det!

– 1994 fick jag chansen att ta över Rolex-butiken på Biblioteksgatan 1. Då exploderade det.

 Olof minns tillbaka till en tid ”då allting hände”. Utelivet blev en vardag, minglen och möten med människor ökade i antal och han själv skapade sig en slags profil som ”klockkung”.

– Det var där och då som klockhysterin tog fart på riktigt. Klockan blev en modeaccessoar och en måste-grej att ha på armen. Swatch började skapa klockor i olika färger och många insåg att det var kul att byta då och då, både märken och modeller.  

– För oss män finns det inte så mycket annat än klockor om man vill smycka sig. Därför har armbandsuret kommit att bli så mycket viktigare. Och roligare.

 

Passion för finmekanik och design

Vi har valt att ses mitt i centrala Stockholm, på hotell Villa Dagmar, och Olof varvar pratet med att vant och avslappnat posera framför kameran. Han har egen stylist med sig som ser till att alla plagg och hårstrån sitter och ligger som de ska. En förbipasserande hotellgäst från USA undrar nyfiket om mannen i fokus är en känd artist. Han är inte jättelångt från sanningen tänker jag.

För Olof har det aldrig handlat om att bara sälja klockor. Passionen och intresset för finmekanik och design har följt honom sedan barndomen och han har alltid velat både inspirera och få ut kunskap om sitt eget stora intresse.

– Jag tyckte inte det räckte med att annonsera. Det blev bara bildinformation och jag har alltid gillat storytelling, så jag startade en egen tidning; Watchout Magazine. Den gavs ut i över ett decennium och med den kunde vi ta ut svängarna och komma bakom kulisserna på Rolex, se hantverket bakom uret, visa upp nyheter och bjuda på läckra fotoreportage.

– Det roliga är att vi var det första klockmagasinet i världen som även kom ut i app-format. Cartier var flera månader efter oss, säger Olof med ett nöjt leende. 

 Vi byter plats för plåtning och Olof byter kläder. Vi visste redan att hans signum är en klocka på varje handled, och även dessa varieras under timmarna som går.

 Hur är det egentligen med svenskarnas intresse för klockor? Och då pratar vi inte om allehanda smart watches.

– Vi är bra på klockor i Sverige och intresset är stort. Det är inte ens skryt att säga att jag har varit en drivande del bakom alla skriverier om hantverksklockor. Det är ett faktum. Jag brinner så starkt för ämnet och har samlat på mig så mycket erfarenhet och kunskap genom åren, att jag även har lyckats inspirera andra. Det är såklart otroligt roligt och det ger mig ännu mer energi att fortsätta.

Olof arrangerar många events och middagar. Ett av de mer uppmärksammade
har varit ett unikt event på Grand Hôtel i Stockholm, där leverantörer från hela världen samlats för att testa, känna, prata klockor och knyta nya bekantskaper.

– Det unika är inte bara att det kom 2 000 besökare, utan att det faktiskt gick att förena så många kollegor i branschen under dessa kvällar. Alla är ju mer eller mindre konkurrenter, men inte där och då.

Hur var det nu med smartklockor – äger du någon sådan?

– Verkligen inte! För mig är klockor passion och jag gillar det mekaniska hantverket. Det vore helt otänkbart att sätta en så kallad smart plastklocka på min handled, säger Olof och det känns lite som att ha bjudit en vegetarian på entrecôte. Men frågan besvaras med ett leende.

 

Skandinaviens största servicecenter

Vi lyfter det flytande kulturarvet på annan plats här i tidningen, i form av en svensk segelbåt skapad av och med kärlek, och Olof vill också slå ett slag för kulturarvet.

 – Våra urmakare har genomgått en gedigen yrkesutbildning på Urmakarskolan i Motala, som vi stöttar och som är den enda i sitt slag. Att den får finnas kvar är ett bevarande av kulturarvet. Viljan att förlänga livet på klockor man gillar känns viktigt för oss. Vi håller dessutom våra urmakare uppdaterade med de senaste kunskaperna och teknikerna genom samarbeten med schweiziska klockfabriker. Allt för kundernas bästa.

Det har inte alltid varit blomstrande tider för hantverksklockorna. I och med kvartsurverkens intåg på marknaden och de populära digitala uren befarade många att det skulle innebära en dödsstöt för de mekaniska urverken.

– Visst fick branschen sig en törn när hela den här slit-och-släng-marknaden växte, men det genuina och äkta fick en renässans och kom tillbaka. Sida vid sida med ny teknik, men ändå med fortsatt intresse för äkta hantverk på armen.

Nymans Ur 1851, Biblioteksgatan 1 i Stockholm.

– Skillnaden idag mot förr är att kunden inte behöver lika mycket råd och upplysning längre. Han eller hon vet att Rolexen är vattentät och de flesta är rätt pålästa redan när de kommer in i butiken. Men det är alltid lika roligt att kunna hjälpa någon att hitta den där personliga presenten – till sig själv eller någon annan.

Olof har hjälpt otroligt många kunder att välja klockor under sin långa karriär och han har flera stammisar som återkommer. Ofta.

– De som verkligen gillar sina klockar har dem på sig. De lägger dem inte i bankfack, trots att många är värda en slant.

Hållbarhetstänket har letat sig in i klockbranschen, som i så många andra branscher. Exklusiva klockor skapas för att hålla i generationer och har alltid varit eftertraktade på andrahandsmarknaden, kallad Pre-Owned. Nymans Ur 1851 lanserade sin Certified Pre-Owned tjänst 2017. Syftet med Pre-Owned är att skapa en tryggare upplevelse för alla som vill köpa, sälja eller byta in begagnade klockor. All service utförs med originaldelar via ett servicecenter som är Skandinaviens största, upplyser Olof oss om.

Den globala Pre-Owned marknaden spås att gå om försäljningen av nya klockor. Under 2023 blev Nymans Ur 1851 Rolex Certifierade Pre-Owned återförsäljare exklusivt för den svenska marknaden.

En hemlös drömklocka

Vi har förflyttat oss till hotellets restaurang och till tuggorna av en välsmakande köttbit berättar Olof om en speciell händelse i sitt yrkesliv. En som visar på den genuina nyfikenheten på människan och ett fördomsfritt synsätt.

– Jag var i butiken på Biblioteksgatan då en uteliggare med säkert tolv plastkassar skräp i händerna visade intresse av klockarna på insidan. Han undrade om han fick komma in och titta på dem, och jag sa javisst och nickade åt vakterna att släppa förbi honom.

– Han berättade att han alltid drömt om
en Rolex och siktade in sig på en specifik klocka. Han frågade vad den kostade och jag sa 19 000 kronor. ”Jag tar den” sa mannen och halade fram en tjock plånbok i krokodilskinn. Innan jag ens hunnit skriva ut ett kvitto var mannen och klockan på väg ut ur butiken.

Fyra månader senare kom mannen tillbaka till Biblioteksgatan 1.

– Han berättade att han levt som hemlös en tid och när han hade stunder för sig själv tog han fram sin Rolex-klocka. Han var dock inte helt nöjd – klockan hade inget datum. Han tittade på en annan modell av samma märke, med datum, och undrade om prislappen. 21 000 kronor sa jag. ”Jag tar den” sa mannen.

Olof hade kunnat få den här berättelsen att handla om honom själv, men han lyfter människan bakom den vildvuxna, härjade fasaden. Som trots sin hemlöshet och ett liv i påsar kan ha både pengar, drömmar – och god smak.

– Jag dömer ingen. Alla bär på en historia och det var rörande när den här mannen just köpt sin andra klocka hos mig och säger ”du är den första som har behandlat mig med respekt”. 

 Skapar egen champagne

Nu är ju inte Olofs passion för hantverk enbart kopplat till klockor. Han har en egen marklott i Champagne och sitter i styrelsen för champagnehusen Hatt et Söner och Agrapart som han även har ett ägarintresse i. Om det är en entreprenör vi möter? You bet!

– Jag träffade Kristofer Ruscon på Hatt et Söner och gillade honom. Jag brukar servera champagne i butikerna så jag vet att klockor och bubbel gifter sig bra. Det ena ledde till det andra och jag köpte in mig i företaget. Nu serverar vi exklusivt Hatt et Söner-champagnen.

– Champagne är ett härligt och lustfyllt hantverk och jag som gillar lite galna idéer gör egna blandningar för olika ändamål. Bland annat ska mina barn få specialchampagne när de fyller 18 år.

Olof plockar bort en liten diamantsmyckad guldnalle från kavajen han burit under förmiddagens sista plåtning. Det är hans fru Dannie, grundare, creative director och designer av smyckesmärket Rare Jewelry, som har designat nallebjörnen. Rare Jewelry säljs exklusivt på Nymans Ur 1851 och Krons.

2024 var det 30-årsjubileum för Nymans Ur 1851 på Biblioteksgatan 1 i Stockholm, flaggskeppsbutiken. Vi möts av ett hemligt leende när vi frågar om företagets framtidsplaner, men några veckor senare får vi veta att man kommer att vidareutveckla sitt butikskoncept och expandera moderskeppet i centrala Stockholm med ett bredare sortiment – och en ännu starkare kundupplevelse. Helt i linje med Olofs eget motto. Med entréer från både Biblioteksgatan och Smålandsgatan kommer den nya butiken att omfatta 850 kvadratmeter säljyta fördelat över två plan.

– För oss är nyfikenhet och modet att våga tänka nytt oerhört viktigt och vi utvecklas ständigt för att kunna möta våra kunders behov och önskemål.

”Ur led är tiden” enligt Shakespeare, och det stämmer in på mycket som händer i vår värld nu. Men en sak har vi lärt oss – det mekaniska uret är alltid i tiden.  

– Vi säger det själva men får även medhåll av våra besökare – visningarna på Boge Bränneri är en upplevelse för alla sinnen!

Det bubblar och doftar i det före detta båthuset. Man känner att man står i mitt i verksamhetens hjärta och att människorna bakom dryckerna älskar sitt arbete råder det inga tvivel om.

– Många frågar om vi inte ska växa och bli ännu större. När Erik och jag började prata om det här hade vi en gemensam bakgrund som snickare, bland annat. Erik ägde också en skuta som jag körde båtcharter med och själv jobbade han med visningar på Gotlands Bryggeri.

– Vi ville göra något ihop och vi sa redan från början att ”låt oss starta något med de pengar vi har”. Utan lån och andra personer involverade än den kvartett vi är ska vi när som helst kunna stänga dörren. Expansion är inte vår grej, vi vill helt enkelt vara så här stora, förklarar Truls och lägger till att ”kan vi leva på det här är det gott nog”.

Vi hänger kvar i bränneriet, testar brännvin och pratar. Stephanie Henning, som äger restaurangen Bonden & Bönorna i Slite en bit därifrån – och som vi för övrigt kommer att porträttera i kommande nummer – gör oss sällskap och vi åker in för mat och kvällshäng i Visby. Vi äter gott, ser Boge Bränneris flaskor i baren och inser att här på ön, här samarbetar man. Något säger mig att Truls, Hanna, Erik och Hannu kommer få svårt att vara ”lagom stora”.

 
Föregående
Föregående

Bäst i världen på gin

Nästa
Nästa

Där frukten blir till brännvin