Liten blir lagom stor

Success Magazine och Petit Hotel tänker ni. Hur hänger det ihop? Alldeles utmärkt tänker vi! Är det någon gång vi drar ner på tempot, sätter oss i en skön fåtölj, lägger oss på sängen eller äter frukost i lugn och ro så är det på hotell. Och gärna med ett fysiskt magasin i handen. Tanja Andersson-Fylking, ägare av Petit Hotel, tänker precis som vi.

Text: Marie Arpnäs / Foto: anders ljung 



Petit Hotel, med sin slogan ”utvalda små hotell med förstklassig mat”, har 20 år på nacken. Det var Leena Bergérus Höbinger och Pelle Höbinger som startade ett nätverk för att stötta dessa små, handplockade hotell med erkänt hög kvalitet på sin mat. De har hjälpt till med hotellens marknadsföring och inköpsavtal, men även verkat för att skapa både nationella och internationella samarbeten mellan medlemmarna i nätverket. I januari 2023 tyckte paret att det var dags att lämna över stafettpinnen till ett annat par, Tanja Andersson-Fylking och Lars Andersson.

Vi träffar Tanja i de äkta makarnas hem i södra Stockholm. Ett hem som även rymmer ett välutrustat och flitigt använt gym i källaren.

– Jag är PT och tränar kunder här hemma, men den verksamheten lär ju få pausa lite nu när vi har gått och blivit ägare av Petit Hotel, säger Tanja och bjuder på kaffe med dopp.

Frågan blev till verklighet

– Nu är jag ingen duvunge när det gäller hotell- och restaurangbranschen. Jag har närmare 25 års blandad erfarenhet i ryggen och har bland annat varit restaurangchef. Sedan har det kommit annat emellan, men för några år sedan kom jag i kontakt med Petit Hotel och hjälpte dem med marknadsföring.

Utspritt på ett par år var Tanja tillsammans med ett tjugotal kända profiler och besökte flera av hotellkedjans guldkorn, med stor spridning i sociala medier. Tanja och hennes man lärde känna dåvarande ägarna och en sen kväll med lite vin i kroppen frågade Leena om inte Tanja var sugen på att ta över kedjan.

– Det var ju mest på skoj. Jag visste att deras barn inte ville driva Petit Hotel vidare, men det var ingen fråga man svarade spontant ja på. När frågan fick landa lite och kändes mer seriös tyckte jag ändå att det vore skitkul!

Tajmingen var dock inte den bästa då pandemin precis dragit igång, så svaret låg på is ett par år. Lagom till Tanja och Lars köpt hus och dragit igång PT-studion kom Petit på tal igen.

– Jag kände mig inte alls redo då, men det tyckte min man att jag var. Han ville få ut mig från huset mer och kommenterade att ”du börjar bli lite mossig älskling”, säger Tanja och skrattar. Samtidigt höll jag med honom, jag ville utveckla mina skills och det vore ännu roligare att göra något tillsammans.

Nyår firades med hotellkontrakt

Efter att ha insett att hon kanske skulle bli lite för bekväm med att bo och träna kunder i huset tog de ett nytt möte med Pelle och Leena och meddelade att de var beredda att hoppa på tåget.

– Vi var på Buustamons Fjällgård i Åre när transaktionen gick igenom – på nyårsafton 2022. Så det blev ett dubbelt firande kan man säga!

Planen är att så småningom avveckla PT-studion och satsa fullt ut på Petit Hotel. Just nu har Tanja verksamheten igång två dagar i veckan, mest med fasta kunder, men inser att tiden inte kommer att räcka till för både studioarbete och driften av en hotellkedja.

Vad känns roligast med det här nya jobbet som hotellägare?

– Utmaningen att få hjälpa de mindre hotellen med stor potential att synas och sticka ut i det stora utbudet av boenden runt om i landet. Att få möjlighet att bygga upp varumärket Petit Hotel ännu mer via nya samarbeten och att vidga kännedomen både i Sverige och i Europa via vårt globala nätverk Global Alliance of Private Hotels.

– Petit Hotels viktigaste uppgift är att alltid se till medlemmarnas bästa och att via gemensam plattform, marknadsföring och värdefulla avtal ge dessa verksamheter de muskler och den synlighet de behöver. Det tycker jag känns kul och lockande!

Hotellen i nätverket har svarat positivt på det nya ägarskapet och känner att det blir lite av en nystart för dem själva också berättar Tanja.

– Lars och jag kommer med nytt mindset, ny energi och nya infallsvinklar och hotellens ägare märker att det händer saker. Det är så lätt att glida in på den gamla upptrampade stigen men vi ska försöka hitta nya vägar. Och behålla mycket av det gamla som funkat och är bra.

Siktar på 50

– Jag gillar att tänka lite annorlunda och jag älskar samarbeten. Dessutom har jag gått och burit på tanken med en egen tidning så när du hörde av dig för en spontan fika kändes det som att det var meant to be. Entreprenörsdrivna hotell och magasin om eldsjälar – det kan ju inte bli bättre!

Vi kan inte annat än hålla med.
Kopplingen att bo på hotell och läsa fysisk tidning känns rätt och lugnande för själen. Dessutom lyfter vi flera andra spännande destinationer och framför allt människor som väcker både reslust och nyfikenhet. Ensam kan vara stark – men tillsammans blir vi ännu starkare.

– Jag som själv har varit länge i hotell- och restaurangbranschen vet ju vilka utmaningar man ställs inför. Jag gick från disken till chefsposition och de här små hotellen gör allt jobb själva. Vi vet vad som krävs och det är viktigt för alla inblandade att känna det. Att vi på riktigt förstår deras utmaningar.     

Hur stora siktar ni på att bli?

– Målet är uppåt 50 hotell, men nu under en tvåårsperiod siktar vi på 30 stycken i kedjan. Det känns både rimligt och möjligt då vi redan idag har 23 hotell med oss. Att växa lagom och landa runt 50 känns bra för varumärket. Vi heter Petit men vi jobbar och tänker stort!

Föregående
Föregående

Jeanettes drycker

Nästa
Nästa

Hooked on Hoka